Színpadi fények avatott mestere

2025. június 20.

A szereplőket, színészeket produkciójukért ismerik a nézők, a munkáltató elismerése mellett a legnagyobb jutalom számukra a közönség tapsa. Más a helyzet azokkal, akik a háttérben végzik nélkülözhetetlen munkájukat azért, hogy az előadások megérdemelt sikerrel záruljanak. Közéjük tartozik a világosító Fördős Sándor, akinek lényegében huszonhét esztendei fáradozását jutalmazta a színház a társulati évadzárón, az örökös tagság odaítélésével.

Fotó: Mekli Zoltán

Gondolom, gyermekkorában nem erről a hivatásról álmodott. Mi volt az előzménye a színházi munkavállalásnak?

Szinte véletlenül, hirdetés útján kerültem a Győri Nemzeti Színház kötelékébe. Dolgoztam a volt Házgyárban tekercselőként, magán vállalkozónál is alkalmaztak, de a család megélhetése szükségessé tette, hogy tizenkét évig egy burgenlandi szőlős gazdánál a Fertő-menti Illmitzben vállaljak pluszmunkát. Hogy mit ne mondjak, nem is volt egyszerű a nyugdíjam kiszámoltatása, mert idén februárban, a hatvanötödik életévem betöltésével ez is bekövetkezett. De ez nem változtat a színházi aktivitásomon, ameddig szükség van rám, és ameddig az egészségem engedi, addig dolgozni fogok.

Milyen volt a kezdet a színházművészet világában?

Jelentkeztem 1998-ban a hirdetésre, Kiricsi János műszaki igazgató meghallgatott, és fel is vett. Három évig a Nemzeti kamaraszínházában, a volt Bartók Béla Művelődési Központban végeztem világosítói munkákat, továbbá dolgoztam a régi Padlásszínházban. Ha pedig kellett, besegítettem a nagyszínházi daraboknál is, az első, a Hello, Dolly!  örökké emlékezetes marad  Szulák Andreával.

Azóta elszaladt negyed évszázad. Fördős Sándornak miről nevezetes?

Sose terveztem nagyon előre, azt hittem, egy-két évet eltöltök a színházban, aztán szépen visszaballagok a villanyszerelő-tekercselő szakmámba. De ahogy telt-múlt az idő, úgy fogott meg egyre erősebben a színház mással össze nem hasonlítható világa. Többször határoztam el, hogy na, ezt a darabot most még végig viszem, aztán búcsút intek a különleges épületnek. Igen ám, de jött a következő darab, és vele a következő kihívás…

Melyek jelentettek ezek közül a munka mellett feledhetetlen élményt?

Minden igazgatónál volt kedvenc darabom. Korcsmáros Györgynél a Nyomorultak, Nagy Viktornál az Isten pénze, Forgács Péternél az Elisabeth, most pedig Bakos-Kiss Gábornál az Evita. De nagyon bízom benne, hogy a most készülő Rudolf című musical ez utóbbit is felülmúlja…

Mit tekint a világosítói munka lényegének?

Alkotásnak tartom. A fővilágosító irányít, én csepp vagyok a tengerben. Korábban az előadások látványosabb, színpadi része tartozott hozzám, most immár tizenhét éve csinálom az úgynevezett fejgépezést. Lényege a megfelelő jelenetek, szereplők adott pillanatban kiemelése. Örülök annak, hogy ezzel lesz kerek az előadás, hozzá tudok tenni valamit a sikeréhez, a nézők élményéhez. Mégpedig úgy, hogy magam soha nem vágytam abba a bizonyos reflektorfénybe!

Ha jól emlékszem, tavaly már kapott egy elismerést…

Igen, egy éve az úgynevezett Kulissza-díjat kaptam meg, amelyben mindig háttérmunkást részesítenek. Pontosan ezért nem gondoltam volna, hogy az idén az örökös tagság címet igazoló diplomát vehetem át. Persze, büszke vagyok rá. És nemcsak én, a családom, a két unokám is.

Mohay Gábor